sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Suhrua ja tihkua - Örö 20.-23.2.2015

Teksti ja kuvat Raisa Tanner

Seurue Aarni Nummila, Jari (Hessu) Helstola ja Raisa Tanner saapuivat saareen perjantaina klo 11.00. Venematka sujui tuttuun tapaan taksiveneen kyydillä. Olimme nauttineet Kasnäsin hotellin runsaan aamiaisen, joten perillä saaressa kuljetimme pyörillä ja maitokärryllä tavarat Sotkaan ja lähdimme heti maastoon. Hessu taisi ehtiä ensimmäisenä ulos, me muutkin heti perään. Olin tällä kertaa ottanut pyörälaukut mukaan, ja huomasin niiden kätevyyden jo heti ensimmäisellä maastokeikalla.

Perjantaina tuuli oli lounaasta n. 13 m/s, näkyvyys n. 4-10 km, hiukan satoikin, joten tälle seurueelle sää oli tyypillinen (vrt. joulukuun retki). Suhrua ja tihkua, totesi Hessu.

Päivän lajimäärä oli 21. Lintujen lisäksi näimme supikoiran, minkin ja valkohäntäpeuroja.

Lauantaina heräsimme jo klo 6. Aamupalan jälkeen lähdimme maastoon. Hessu lähti etelään, Aarni pohjoiseen, joten Raisalle jäi välimaasto. Sade alkoi melkein heti kun olimme hajaantuneet saareen. Tuuli oli edelleen lounaasta n. 7 m/s.

Lähdin maastoon ajatuksella kulkea itselleni vielä käymättömiä metsiköitä ja etenkin kosteampia rämeikköjä läpi. Panostin lehtokurpan etsimiseen, mutta vaikka kuinka kahlasin ja rämmin, niin ei sitä vaan löytynyt. Katselin ja kuvasin kaikenlaisia luonnon yksityiskohtia. Löysin monia erilaisia kääpiä, sammaleita, karpalokasvustoa ja jopa yhden karpalon. Oli tosi mukava ulkoilusää, keväisen kosteata ja utuista. Puolilta päivin sade vihdoin loppui ja näkyvyys saaressa ja staijipaikalta merelle parani huomattavasti.

Rämeretkeily nosti hien pintaan, joten ajattelin käydä kastautumassa sataman puulaiturilta. Pyöräilin kohti satamaa, mutta mäen päällä tein äkkijarrutuksen. Satamaan oli tullut vene ja siis ihmisiäkin! En nähnyt liikettä, mutta peräännyin kuitenkin. Oli kiinnostavaa huomata kuinka äkkiä oli tottunut saaren tyhjyyteen, me kolme siellä vain olimme ja nyt siis joku muukin. Myöhemmin Aarni kohtasikin nämä ensimmäiset turistit. He olivat lähteneet Rosalasta katsomaan avautunutta Örön saarta. Paikallinen ravintola ei vielä ollut toiminnassa, mutta ei hätää, he olivat varautuneet omin oluttölkein päiväkävelylleen. Minä toteutin pulahdukseni Kotilahdella :)

Lintulajit aikalailla kuten edellisenä päivänä, nisäkkäitä 2 hallia, lepakot kellareissa ja ketunjäljet.

Päivän päätteeksi lämmitimme saunan ja sen jälkeen maistuikin Aarnin tekemä herkullinen kalakeitto.

Sunnuntaille oli ennuste luvannut lähes tasaista sadetta. Lähdimme kohti eteläkärkeä n. klo 8.30. Siellä näytti hetken aika lupaavalta, mutta jo tunnin kuluttua alkoi sataa räntää. Repuista kaivettiin sadevarusteita päälle ja hetkeksi hakeuduimme rakenteiden suojaan. Hessu jäi edelleen staijaamaan, me muut lähdimme pois tuulesta kiertelemään metsiä ja rantoja.

Iltapäivällä sää selkeni jopa niin, että saimme hetken aikaa auringonpaistetta. Olin itse juuri silla hetkellä yhdellä saaren itäpuolen hiekkarannoista. Lyhyessä ajassa ja pieneltä alueelta keräsin melkoisen kasan roskia. Olimme puhuneetkin siitä kuinka paljon saaren rannoilla näyttäisi olevan roskia.

Sunnuntain lajimäärä oli 23. Lajeista voisi mainita seuraavat: kuikka, 2 muuttavaa kyyhkyä, naurulokki, 8 riskilää, 11 merikotkaa, 6 muuttavaa tukkakoskeloa ja merihanhi.

Lähtöaamuna sää olikin sitten selkeä ja kaunis.

Siivosimme reippaasti Sotkan ja veimme tavarat satamaan. Siellä olivat ruoppaajat viimeistelemässä töitään. Kertoivat, että se oli heille viimeinen päivänsä sillä työmaalla, uusi työmaa jo odotti heitä.

Taksivene tuli klo 9.30 tuoden mukanaan neljä remonttimiestä. Vene oli täynnä lämpöpattereita, maalipurkkeja ja sähkötarvikkeita. Vene tyhjennettiin porukalla ja me lastasimme omat tavaramme kyytiin.

Satamaniemestä ehdimme vielä havaita lapasotkan ja kaksi allia. Retken kokonaislajimääräksi saimme 32 lajia.

Itselleni tämä oli kolmas retki Örön saarelle. Etenkin tällä kertaa tuntui, että saarelta koko ajan löytää uusia paikkoja ja maisemia sekä mielenkiintoisia luonnon yksityiskohtia. Enpä usko missään muualla nähneeni niin runsaasti komeita vanhoja mäntyjä kuin Örössä.