keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Maaliskuun tuulia - 5.-9.3.2015

Ina-Sabrina Tirri, Jouni Saario, Roland Vösa ja Osmo Kivivuori uhmasivat  tuulta, sumua ja sadetta Örössä 5.-9.3.

5.3. Matka alkoi hyvän sään merkeissä Turusta ja Kaarinasta. Paimion pikkujoutsen ohitettiin vauhdilla, koska en osannut arvioida ajomatkaa Turusta Kasnäsiin. Kasnäsissä oltiin niin ajoissa, että ehdittiin käydä kahvilla. Satamasta ei irronnut isolokkia, mutta lokkeja oli noin 25, ilma oli kaunis ja meri aivan sula. Örö oli minulle, Ina-Sabrinalle ja Rolandille uusi paikka, mutta Osku oli jo vanha kävijä ja siksi hän otti ohjat käsiinsä. Örön satamasta löytyivät polkupyörät (malli SA int) ja maitokärry ja sitten menoksi. Pyörät ovat aivan ehdottoman tarpeelliset pelit Örössä.

Majoituspaikkamme oli Sotka ja tilat olivat kerrassaan upeat. Pientä hämmästystä herätti sisustus ja siksi sisustimme keittiön uudestaan siten, että näimme pöydältä ulos lintulaudalle. Ruuat kaappeihin ja illaksi Södernäbbenille. Matkalla Osku kertoi kesäisistä retkistä ja Örön kohteista jne. Iltastaiji ei tuonut mitään mainittavaa. Meri oli aivan avoinna, tuuli oli varsin heikkoa ja auringonlasku kaunis. Seuraavaksi päiväksi oli ennustettu jotain huonoa, mutta se tuntui kovin epätodennäköiseltä.

6.3. Niinhän siinä sitten kävi. Kun tänne oli tultu, niin ulos oli mentävä, vaikka vettä tuli ajoittain tihkuna, ajoittain vähän kovemmin ja tuuli oli kohtuullisen kovaa. Kävimme ensin sotkun takaisella kalliolla katsomassa Balgetin kyhmyjoutsenet ja kolme laulujoutsenta ja sitten kohti Södernäbbeniä. Ylhäällä kalliolla ei voinut sateen ja tuulen takia olla. Pakenimme kalliolta alas rannalla tien vieressä olevan kellanharmaan varastorakennuksen suojaan. Siinä pystyi olemaan, mutta ei kuivana. Suunnittelimme aukkojen tekemistä rakennukseen, jotta staijaus onnistuisi sisätiloista. Mitään mainittavaa muuttoa ei ollut, mutta merelle lensi joitakin alleja, haahkoja, pikkukoskeloita jne. Roland kävi potkimassa läheiseltä rannalta luotokirvisen, jonka sitten muutkin kävivät bongaamassa. Jouni näki yhden kaakkurin. Osku oli aamun omilla retkillä. Iltapäivällä sateen edelleen jatkuessa menimme pohjoiseen. Mielenkiintoinen saari, mutta maalintuhavainnot jäivät vähiin; joitakin tiaisia. Illalla sauna, joka tuntui todella hyvältä kylmän kohmeille luille. Sen päälle jutustelimme ympäristönsuojelun alasajosta, historiasta ja tämän saaren tulevaisuudesta.

7.3. Tuuli kovaa heti aamusta, vaikka olikin sumua. Ei hyvältä näytä. Näkyvyys oli ajoin alle 200 metriä. Positiivista oli se, että ei satanut. Tässä vaiheessa huomasin, että olisi pitänyt hieman pyöräillä ennen kuin tulee Örön mukulakiville pyöräilemään. Olin joka kerta aivan rätti-poikki väsynyt, koska tämä oli vuoden ensimmäinen pyöräilykerta. Kunto alkoi pettää. Tosin, koska vaihtoehtona olisi ollut yli 10 km marssi Pitkää ja Lyhyttä ikävää pitkin kaukoputkea, kiikaria ja eväitä kantaen, niin pyörä oli ehdottomasti parempi vaihtoehto. Staijaus oli tietysti sumussa aivan turhaa ja sumun jälkeen meri vaikutti aika tyhjältä. Yksi teeri pulputti aamulla Södernäbbenillä, haahkoja meni 121, pikkukoskeloita 18, alleja joitakin, ruokkeja 1, pilkkasiipiä 2, mustalintuja 3. Lisäksi yksi allihaahkanaaras sivuutti niemen heti kun muut paitsi Osku olivat poistuneet kalliolta. Puolilta päivin alkoi näkyvyys parantua, kun tuuli yltyi (tuuli jopa 13 m/s etelästä). Tämän jälkeen käytiin pohjoisessa tutustumassa tsaarin aikaisiin tykkipattereihin ja sinne johtavaan rautatiehen. Jossain vaiheessa suunniteltiin myös Örön rengastusaseman perustamista, verkkopaikkojen rakentamista ja muuta mukavaa. Tosin Oskun ja minun osalta nämä murheet jäivät suosiolla nuoremmille. Ilta kului eiliseen tapaan. Tosin tuulen huminasta ei voinut enää puhua, koska kattopellit alkoivat paukkua samaan tapaan kuin ennen vanhaan Jurmossa.

8.3. Pilvinen ja tuulinen aamu; lounaistuulta oli 14 m/s. Yritys oli edelleen kova, mutta kallioilla ei pystynyt olemaan. Päivän kovin oli ilmeisesti rannalta lähtenyt tylli, jonka Ina-Sabrina huomasi ensimmäisenä. Taivaalla tapahtuva muutto oli edelleen aivan olematonta. Merenpinnalla näkyi muutamia alleja, haahkoja, pikkukoskeloita, ruokkeja 2 ja riskilöitä 3. Koska staijaus ei tuottanut tulosta, retkeilimme siellä sun täällä. Toisaalta on pidettävä mielessä se, että kyse on vasta maaliskuun alusta. Ei niitä muuttolintuja tähän aikaan niin kauhean paljoa vielä pitäisikään tulla. Illalla sauna ja keskustelua ajankohtaisista aiheista. Ei vieläkään yhtään pöllöä äänessä, tosin niiden kuuleminen olisi ollut voimakkaassa huminassa hieman hankalaa.

9.3. Pakkasimme tavarat ennen aamustaijia. Heikkotuulinen puolipilvinen aamu. Yritystä jälleen Södernäbbenillä, ja nyt jopa pystyi seisomaan kallion laellakin. Häikäisevä aurinko aiheutti ongelmia itäiselle taivaalle katsomisessa, vitsi, vitsi. Osku heitti aamulla tavoitteeksi 50 retkilajin näkemisen. Tästä oltiin perässä muistaakseni 9 lajia. Tavoitteen saavuttaminen tuntui mahdottomalta. Uusina lajeina tulivat ainakin uuttukyyhky, isokäpylintu, naakka, haapanapari ja ristisorsa, joita näkyi kahteen otteeseen yht. 2 ja 1 kappaletta. Lajisummassa päädyttiin 49:ään. Tästä päivästä olisi tullut ehdottomasti retken paras päivä, mutta lähtö kohti mannerta oli 9.30. Satamassa kuultiin, että taksivene tekee iltapäivällä vielä toisen matkan. Jos tämä tieto olisi tullut meille aikaisemmin, olisimme mahdollisesti voineet olla koko päivän vielä paikalla, mutta nyt koitti matka kotiin.

Kaikesta huolimatta hieno paikka, ja uskon, että jokaiselle jäi kipinä kytemään uudesta retkestä vähintään kesällä ellei jo aikaisemminkin. Säällehän me emme onneksi voi mitään. Tiirasta voi lukea päiväkohtaiset havainnot.