maanantai 4. toukokuuta 2015

Pressan saunassa 20.-23.4.2015

Mauno Mustakangas ja Olavi Nurmi majoittuivat retkellään 20.-23.4. poikkeuksellisesti Presidentin saunassa.

Teksti ja kuvat: Mauno Mustakangas

Maanantai 20.4

Saavuimme Olavi Nurmen kanssa taksiveneen kyydissä Öröseen. Meidän lisäksemme mukana oli yhdeksän rakennusmiestä ja monta painavaa työkalulaatikkoa. Saaressa oli ennestään työmiehiä, traktoreita ja kaivinkoneita. Tavaramme kuljetettiin traktorin kauhassa saaren pohjoispäässä olevaan saunarakennukseen, koska kaikki muut majoitustilat olivat täynnä. Etukäteen ei ollut oikein tietoa minkälainen majoitustila on, mutta se osoittautui ihan tyydyttäväksi. Kaksi henkeä mahtuu nukkumaan, hätätilassa pari lattialle jos on patjat mukana. Laitoimme sähköpatterit lämpenemään ja jääkaapin kylmenemään. Jääkaapin ovi ei tosin meinannut pysyä kiinni, mutta laitettiin kivi pönkäksi niin johan pysyi. Kaksilevyinen sähköhella oli myös keittonurkkauksen varusteena, mutta sen toinen levy ei toiminut. Avotakkaa emme kokeilleet. Puuvajan päädyssä on puucee.

Lintuhavainnoista voin mainita 19 muuttavaa kuovia, laulava peukaloinen, seitsemän meriharakkaa, neljä lapasorsaa, kaksi ristisorsaa ja yksi selkälokki. Illalla rupesimme lämmittämään saunaa. Kannoimme vettä pihakaivosta. Saunaa piti lämmittää varovasti, koska sitä ei ollut käytetty pariin vuoteen, mutta hyvin se lämpeni ja makoisat löylyt antoikin.

Täytyy kertoa mistä tuo otsikon pressa tulee. Käydessään Örössä presidentti Martti Ahtisaari oli toivonut pääsevänsä saunaan. Silloin tämä rakennus on korjattu edustavaan kuntoon. Joka ilta lämmitimmekin saunan.

Tiistai 21.4

Hyvin nukutun yön jälkeen lähdimme eteläkärkeen. Muuttoa oli kohtalaisesti, mm. mustalintuja 155 länteen, kuoveja 16 pohjoiseen, pilkkasiipiä 38 samoin pohjoiseen, metsähanhia 31 itään ja parhaimpana lounaasta saapunut suopöllö. Myös tuulihaukkoja muutti neljä. Paikallisena nähtiin 60 allia, neljä härkälintua, yhdeksän tylliä ja kaksi teertä. Haahkoja laskettiin melkein 800. Vielä täytyy mainita rastaiden runsaus: räkätti-, laulu- ja punakylkirastaita oli paljon. Peippoja oli myös useita kymmeniä.

Keskiviikko 22.4

Aamulla staijasimme pari tuntia pohjoiskärjessä, mutta mainittavaa muuttoa ei ollut. Paikallisia haahkoja oli n. 300, kolme tylliä ja lapasorsapari. Kyhmyjoutsenia oli parikymmentä. Eteläkärjessä sen sijaan oli jonkun verran muuttoa, mustalintuja yli kolmesataa, pilkkasiipiä noin 60, yksi kuikka ja pari merikihua. Mustalinnuista suurin osa suuntasi itään, osa pohjoiseen. Valkoposkihanhia tuli viisi kappaletta lounaasta yhden metsähanhen kanssa. Punarintoja ja hippiäisiä oli tänään selvästi enemmän. Järripeippoja ja vihervarpusia lähti muutolle koillista kohti. Eteläkärjen länsipuolella pienellä luodolla oli muutamia harmaahylkeitä ja niitten ääntely kuului selvästi tyynessä säässä. Aivan kuin olisi joku juoppokööri hoilannut.

Käytössämme oli vain yksi polkupyörä, joten toinen joutui kävelemään. Olaville onkin kertynyt kävelykilometrejä jo kymmeniä.

Torstai 23.4

Tänään ei ehditty paljoa tarkkailemaan lintuja, koska lähdimme puolenpäivän aikaan yhteysaluksella mantereelle. Aamulla siivosimme ja söimme loppuja ruokiamme. Sen verran staijasimme tuulisella rannalla, että saimme kaksi muuttavaa uiveloa retkilajeiksi. Alleja muutti kovaan vastatuuleen 15 ja pilkkasiipiä neljä. M/S Stella saapui klo 11 kyydissään kaksi kuorma-autoa ja yksi pakettiauto, jotka lähtivät purkamaan kuormaansa. Laivan kyydissä lähti mantereelle myös Turun Sanomien toimittaja ja kaksi kuvaajaa, jotka olivat tekemässä juttua Örön saaresta. Meitäkin toimittaja haastatteli.

Onnistunut retki jälleen takana, vielä toukokuussa täytyy mennä kokemaan minkälaista lintutarjonta on kevään parhaimpaan aikaan.