maanantai 19. tammikuuta 2015

Tuulinen viikonvaihde Örössä 11.- 14.12. 2014

Torstai 11.12.

Kasnäsissa nautitun herkullisen lounaan jälkeen me – Jari Helstola, Aarni Nummila ja Raisa Tanner – lastasimme tavaramme veneeseen ja matka Öröseen alkoi. Reittihän on niin suojainen, ettei 16 metrin vastatuulikaan kohtuuttoman paljoa venettä ryskyttänyt. Saavuimme saareen kello 13 ja kärryllä ja pyörillä kuskasimme tavarat ”lintuasemalle”. Muita ihmisiä saaressa ei retkemme aikana ollutkaan. Majoittumisen jälkeen teimme kävellen retken saaren pohjoispäähän – eteläpuoli ei tällä tuulella erityisemmin houkutellut. Kämpille palattiin hämärässä.

Havaitun 17 lajin joukossa ei kummempaa ollut. Mainittavimpia olivat etelään lentäneet riskilä ja tukkakoskelo sekä paikalliset 9 laulujoutsenta, nuori naurulokki ja merikotka.

Edellisen päivän ja yön myrskyn aiheuttamassa sähkökatkoksessa oli asuntoalueen lämmityksestä vastaavan  öljykattilan varoke lauennut, joten lämpöpatterit pysyivät kylminä eikä lämmintä vettä ollut tarjolla. Onneksi puhelimitse saatiin ohjeita ja tarvittava avain saunarakennuksessa sijaitsevaan pannuhuoneeseen löytyi ja saimme öljykattilan käynnistettyä ja lämpöä taloon.

Majoitusrakennus ja sauna lahdelta katsottuna

Pe 12.12.

Yöllä alkanut sade jatkui vielä aamulla ja maastoon lähdettiin ensin jalan. Sää  parantui lännestä alkaen ja kaikki suuntasivat pyörällä eteläkärkeen staijaamaan. Tuuli oli onneksi heikentynyt, ollen silti edelleen noin 12 m/s. Muutonseurantaa suoritettiin liki viisi tuntia.

Lajeja havaittiin 24 ja selvästi paras havainto oli läheltä eteläkärkeä muuttanut nuori pikkukajava. Lokkeja oli muutenkin hyvin liikkeellä ja kalalokkeja kirjattiin 770 ja naurulokkeja viisi. Kolme kuikkalintua muutti ja riskilöitä kahdeksan yhden paikallisen lisäksi.. Tukkakoskeloita näkyi kaksi paria ja laulujoutsenia 40. Neljää lajia lukuun ottamatta - räkätti (160), vihervarpunen (50) sekä tali- ja sinitiainen, (yht 95) -  varpuslintuja näkyi erittäin vähän.

Säätiedotuksessa uhkailtiin taas myrskyllä ja yöllä kattopellit paukkuivatkin ja vettä satoi välillä rankasti.

La 13.12.

Onneksi myrsky meni yön aikana ohi. Eteläkärkeen ehdittiin kello 9:20. Tuulta oli vielä 13 m/s ja melko pian saatiin runsasta sadettakin, joka pakotti hakeutumaan suojaan. Enimmät sadekuurot menivät päivän mittaan saaren ohitse. Näkyvyys vaihteli suuresti sadealueista johtuen.

Pahin myrsky meni ohi yöllä, mutta sää oli päivälläkin oikukas

Sadekuurojen takia rantoja kompattiinkin eilistä enemmän ja Raisa kävi pohjoispäässäkin.

Länsirannan sinisimpukkavalleja

Rannan tervalepikkoa

Uusina lajeina havaittiin telkkä, pyrstötiainen, hiirihaukka ja sopivasti sadekuurojen välillä korkealla kaakkoon muuttanut varpushaukka ja vielä toinen lintu ahdisteli ruokinnan tinttejä. Yksi kuikkalintu näkyi muuttavana ja laulujoutsenia muutti 24 ja 9 lintua oli paikallisena. Eilisen tavoin päivän lajimääräksi jämähti tuo 24.

Sunnuntai 14.12.

Aamulla varhennettiin herätystä ja perusteellisen siivouksen ja tavaroiden pakkauksen jälkeen enimmät tavarat vietiin valmiiksi satamaan ja lisättiin ruokaa molempiin ruokinta-automaattiin. Lähtövalmistelujen jälkeen mentiin taas Eteläkärkeen staijaamaan. Kukin siirtyi omaa tahtia satamaan, ja matkalla tarkastettiin taas eteläpuolen lahti ja pyörittiin vielä kasarmialueella sekä tähysteltiin satamassa veneen saapumista odottaessamme.

Jouluisen vihreää kallioimarretta

Tänään päivän lajimääräksi saatiin 21 lajia. Eilinen hiirihaukka, riskilä 4m ja 3p sekä varmaan sama pyrstötiaisparvi kuin eilenkin. Aamun kuikkalintu meni oleellisesti lähempää kuin aikaisemmat ja oli kovasti kaakkurin muotoinen. Kolmen vuorokauden yhteislajimäärä jäi 30:een lajiin, jota kai kelit huomioiden voi pitää tyydyttävänä tuloksena.